Ako na slovné druhy. Aj pri nezáživnom učive sa dá zabaviť.

Tretiacky slovenský jazyk je naozaj pestrý. Po tom, čo sme prvý polrok spoznávali vybrané slová, nás v tom druhom čakali slovné druhy. Teda zatiaľ len prvých päť. Deti sa majú zoznámiť s podstatnými menami, prídavnými menami, zámenami, číslovkami a slovesami. V učebnici je ku každému slovnému druhu poučka a zopár cvičení. Ale čo ak dieťa takú abstraktnú vec ako slovný druh nedokáže uchopiť? Naučí sa síce poučku naspamäť, spraví vzorové cvičenia, ale o rok, dva, keď to bude zas preberať na druhom stupni, bude sa musieť všetko učiť od začiatku. A to nehovorím o tom, ako ťažko sa potom pridávajú ďalšie veci ako sú pády, rody, alebo vzory. Nejeden druhostupniarsky učiteľ si vzdychne, že tie deti nič nevedia, že v tom majú mišung.

Tak som premýšľala ako na to, aby to nebolo len také suché memorovanie a precvičovanie. No a dostala som skvelý tip od Majky, skúsenej domoškoláckej mamky, nech to skúsim s montessori. Po večeroch som začala študovať rôzne stránky a hľadala som inšpirácie. Našťastie, ak viete po anglicky, sa toho dá na internete nájsť dosť. To čo som našla sa mi zapáčilo. Gramatika podľa M. Montessori je zábavnejšia a keďže vo veľkom využíva rôzne symboly a modely, deti aj takú abstraktnú vec ako slovný druh môžu chytiť a vnímať viacerými zmyslami. Verím tomu, že keby sa na školách začala učiť gramatika takýmto spôsobom, deti by boli nadšené.

Tak sa teda do toho pusťme. Čo sú to tie slovné druhy?

Najprv sme potrebovali vlastne zistiť, čo to tie slovné druhy sú.  Podľa montessori má každý slovný druh svoju farbu a symbol, tak som podľa toho prichystala všelijaké slová na kartičkách, rôzne farebne odlíšené. Pre začiatok som zvolila len podstatné mená, kartičky s čiernou farbou, prídavné mená s modrou a slovesá s červenou. Ešte som im neukázala 3D modely jednotlivých slovných druhov, ani som im nehovorila čo na kartičkách vlastne je. Na to bude čas neskôr.

slovné druhy podľa montessori

Terezke som dala čierne kartičky a Juli červené. Najprv som každej povedala, nech zo svojich slov vytvorí vetu. Samozrejme, nebolo to možné. Skúmali sme prečo. Terezka zahlásila, že ona má len nejaké veci alebo osoby a nič iné, že z toho vetu neurobí. Juli sa pridala, že ona tiež nevie vytvoriť vetu, lebo má len slová, ktoré niečo robia ale nevie kto to robí. Pridala som im ďalšiu skupinu slov, tentokrát s modrou farbou. Ani z toho sa nedalo nič robiť. Spojili sme teda kartičky dokopy a nechala som dievčatá pracovať. Tu to  už šlo ľahko. Ku každému čiernemu slovu našli nejaké červené a modré a vytvárali rôzne vety. Vznikali celkom zábavné kombinácie, ale podstatné bolo, že každá veta obsahovala minimálne po jednom slove z každej skupiny.

montessori kartičky slovné druhy zábavne

Dievčatá teda samé zistili, že na jednotlivých farebne odlíšených kartičkách sú slová, ktoré majú niečo spoločné, ale zároveň sa líšia od inej skupiny slov. Teraz prišli na rad gramatické symboly podľa montessori pedagogiky. Dievčatá hneď zaujali, veď koho by aj nie. Vyzerajú ako nejaká stavebnica, ktorá priam volá, aby sa s ňou niekto hral. Vôbec to nevyzerá na niečo tak nudné ako gramatika. Nechala som teda dievčatá skúmať ich a hrať sa s nimi.  Ja už som len krátko dodala, že toto sú tie slovné druhy, že ich máme v slovenčine 10 a že každý má svoj názov. Ale o tom nabudúce. Na zoznámenie stačilo.

Share on FacebookShare on Google+Pin on Pinterest

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *