U nás je momentálne in zemepis. Do parády sme si vzali rôzne formy pevniny a vody podľa montessori. Prvý deň sme sa zaoberali ostrovom a jazerom, súostrovím a systémom jazier. Ďalší deň sme si prešli zátoku a mys, no a bola som prinútená pridať aj záliv a polostrov.
Začali sme znovu s hmatovými kartami. Najprv sme si ukázali mys a zátoku. Zátoku dievčatá poznali. Po ostrove a jazere je to asi najčastejšie forma vody, s ktorou sa stretávajú. Veď aj na dovolenke sme sa chodili kúpať do zátoky, u babky chodievame na amfiteáter, ktorý je blízko pri zátoke.
Opozitum k zátoke, je mys. Toto bolo pre nich nové slovo. Terezka hneď zbystrila pozornosť a zaujímala sa o to aké i sa v tomto slove píše, takže sme si ho aj hneď pridali k nám už známym vybraným slovám.
Od hmatových kariet sme prešli k modelovaniu. Toto už robili dievčatá samé. Z plastelíny v jednej miske vyrezali mys, ktorý preložili do druhej misky. Do oboch misiek naliali vodu a tak im vznikla zátoka a mys.
Pôvodne som ďalšie formy pevniny a vody chcela nechať na ďalší deň. Hlavne z toho dôvodu, že záliv a polostrov sú dosť podobné zátoke a mysu. Dievčatá ma ale prehovorili, že chcú vyrobiť ďalšie modely v miske. Tak sme to teda skúsili. Nakoniec, sú už staršie, veľa vecí vnímajú inak ako menšie deti, ktoré sa v montessori s formami povrchu Zeme stretávajú prvýkrát.
Záliv sa od zátoky líši tým, že je to hlbší výbežok vody do pevniny a naopak polostrov je zas hlbší výbežok pevniny do vody. Tak sme si to aj vymodelovali.
Od modelovania sme sa presunuli k počítaču. Hovoriť o polostrove, či myse je jedna vec, ale vidieť ho je vec druhá. Ešteže máme skvelý google, ktorý nám v tom pomôže. Fotiek polostrovov, či zálivov, ale aj zátok alebo iných foriem pevniny a vody je tam neúrekom. Na internete sa dá nájsť aj viacero už vyrobených kartičiek, pripravených na stiahnutie, ktoré môžte pri tejto aktivite použiť. Napríklad tu. Môžte ich s deťmi prikladať k modelom v miske alebo na mapu sveta ak ju máte doma.
My sme niektoré tieto miesta ešte hľadali aj na glóbuse. Tu sa inak dá krásne vidieť rozdiel medzi zálivom a zátokou alebo mysom a polostrovom, keďže všetko je zobrazené v jednotnej mierke. Tiež si dievčatá všimli, že tam, kde sa nachádza nejaký polostrov, je takmer vždy aj nejaký záliv.
Zdalo sa, že po tejto aktivite, naša dnešná zemepisná hodinka skončila. Bol už čas chystať obed, dievčatá si rozkázali bryndzové halušky. S prípravou cesta mi pomáhala Terezka. Zemiaky, múka, voda, vajíčko, zamiešať, veď to poznáte.
Zrazu jej niečo napadlo. Skoro bolo vidieť ako jej zablikala žiarovka nad hlavou. Priniesla si malý modrý tanierik, preniesla si naň trochu cesta a začala modelovať. To dieťa má zrejme silné hmatové senzitívne obdobie, celé leto vyrábala sliz, teraz je najväčším hitom u nás doma znova plastelína a nakoniec toto. No a čo myslíte, že vymodelovala?
Kto hádal záliv, či polostrov, hádal správne.
Ostali nám už teda posledné dve formy pevniny a vody. Tým sa pozrieme na zúbky ďalší deň.
Zanechajte komentár
Chcete sa pripojiť k diskusii?Neváhajte prispieť!