Vitruviánsky muž je asi najznámejšia ilustrácia Leonarda da Vinci. Muža v kruhu a zároveň vo štvorci pozná zrejme každý. Táto ilustrácia vychádza z myšlienok rímskeho staviteľa Vitruvia, ktorý považoval ľudské telo za vrchol staviteľského umenia prírody. Veril, že miery a proporcie ľudského tela, ktoré stvoril Boh sú dokonalé a že naše telo je symetrické a dá sa vpísať do kružnice a štvorca. A keďže staval chrámy, tvril, že správne postavený chrám by mal tieto vzťahy odrážať.
No ale dosť bolo filozofie. Čo táto známa ilustrácia spôsobila u nás doma?
Dostala som nápad, že si podobnú “ilustráciu” spravíme a zistíme, ako je to s našimi proporciami tela.
Nakresliť samé seba proporčne správne by bolo asi pre dievčatá dosť náročné, tak sme si to trošku zjednodušili a dievčatá som odfotila. Spravila som každej 2 fotky. Podobne ako je na ilustrácii Vitruviánsky muž. Najprv z nohami pri sebe a s rozpaženými rukami a potom s rozkročenými nohami a rukami mierne zdvihnutými.
Ak budete doma deti takto fotiť, dajte si pozor na to, aby ste obe fotografie spravili z jedného miesta z rovnakej výšky, nech je to čo najpresnejšie.
Po odfotení, sme fotky vytlačili, obstrihli a nalepili na papier. Pekne jednu na druhú. Tak nám vzniklo niečo podobné ako Leonardov Vitruviánsky muž.
No a teraz už nám neostávalo nič iné, len zistiť, ako je to s tými správnymi proporciami tela. Bude sa dať okolo opísať kružnica a štvorec?
Najprv sa baby pustili do rysovania štvorca. Treba pri tom dávať pozor, aby boli čiary na seba kolmé a aby sa dotýkali rozpažených rúk a hlavy a nôh. Kružnicu bolo jednoduchšie narysovať. Stred ma v pupku a krásne opisuje celé telo. Dotýka sa nôh aj prstov na rukách.
Čiary štvoruholníka sme aj pomerali a zistili sme, že nám nevznikol štvorec, ale obdĺžnik. Rozvinula sa debata, prečo je to tak a kedy by sa okolo dal narysovať štvorec.
No a nájsť odpovede nám pomohla aj ďalšia matematická aktivita, ktorú som našla na tejto stránke (je v sekcii Lenght and Distance, v ľavom stĺpci a je označená číslom 4 v žltom rámčeku, názov je Vitruvian man).
Deti si podľa pokynov merali jednotlivé časti tela, hodnoty si zapísali a na základe otázok vyhodnocovali. Tak sme napríklad zistili, že šírka dlane vynásobená číslom 24 by sa mala rovnať našej výške, alebo šírka pliec by mala byť jedna štvrtina našej výšky.
Je to celkom zábavná matematická aktivita, pri ktorej si deti precvičia meranie, premenu jednotiek dĺžky, násobilku, či zlomky (a očividne aj angličtinu).
Celkom zaujímavé ako sme sa pri študovaní Leonarda da Vinci dostali od výtvarného umenia k matematike.
Zanechajte komentár
Chcete sa pripojiť k diskusii?Neváhajte prispieť!