Zámená. Ako na slovné druhy?

Po prídavných a podstatných menách prišli na rad zámená. Pôvodne som chcela preskočiť rovno na slovesá, kedže s nimi sa už dá vytvoriť plnohodnotná veta a sloveso s podstatným menom tvorí krásny protiklad, ale Terezka prišla za mnou s otázkou, čo to je zámeno a kde sa používa. Pripravila som teda pre ňu niekoľko viet, na ktorých som jej chcela vysvetliť všetko okolo zámen. Jednou z prvých bola veta:

Terezka si vzala Terezkinu knihu a šla knihu čítať do Terezkinej izby.

Teri sa zamračila. Takto predsa nerozprávame. Vyzvala som ju teda, nech vetu opraví tak, aby znela lepšie. Vzala pero a začala škrtať a prepisovať.

zámená

Postupne som jej dávala ďalšie vety. Všade sa našlo niečo, čo jej nepasovalo, čo sa dalo prepísať a nahradiť iným slovom. Nakoniec som ju vyzvala, nech mi prečíta všetky slová, ktoré napísala. Boli to slová ja, ty, ju, svojej, jej, našej a podobne. Povedala som jej, že toto sú zámená a voláme ich tak preto, lebo nimi môžeme zameniť vo vete iné slová. V našich vetách napríklad nahrádzali podstatné mená.

zámená montessori

Symbol zámen

Na rad, ako vždy, prišlo predstavenie symbolu zámen. Je to tiež pyramída, tentokrát ale tmavo fialová. Deťom už len ten tvar napovie, že je to znova slovný druh, ktorý nejak súvisí s podstatnými menami a preto si to ľahšie dokážu zapamätať.

zámená

Ďalšia aktivita, ktorá bola pre Terezku pripravená, sa jej veľmi páčila. Dopredu som si vytlačila na kartičky fotky členov našej rodiny. Kartičky sú orámované fialovou farbou, aby to korešpondovalo s farbou symbolu. Terezke som dala prázdne kartičky s tým, že bude zapisovať, čo na fotkách uvidí. Ako prvú som jej dala fotku jej samej. Na kartičku zapísala JA, na druhej fotke som bola ja, takže Terezka zapísala TY, potom sa už rozbehla sama a ku každej fotke napísala nejaké zámeno. Mojou úlohou len bolo jej vysvetliť, prečo sú dve fotky pre zámeno oni (ony). Keď to mala všetko hotové, vysvetlila som jej, že toto sú osobné zámená. Potom sme sa trošku o fotkách rozprávali. Čo je na nich, napríklad, čia torta je na prvej fotke, alebo čie šaty mám na sebe oblečené. Tak sme sa dostali k zámenám privlastňovacím. Aj tie Terezka napísala na fialové kartičky.

 

Týmto sa naše zoznamovanie s ďalším slovným druhom skončilo, ale Terezku som pristihla viackrát, ako si naše fotky prezerá a páruje ich so zámenami.  Veľmi ju bavilo, učiť sa o zámenách na členoch vlastnej rodiny.

4 komentáre


  1. // Odpovedať

    Dobrý deň!
    Vďaka za tieto skúsenosti! Tiež sa chystám slovné druhy robiť montessoriovskou cestou.
    Ako ste riešili číslovky a častice, ktoré nemajú svoje symboly?


    1. // Odpovedať

      Dobrž deň, pre číslovky slúži tá druhá modrá pyramída. A častice majú symbol žltého oválu, ktorý si ale musíme vyrobiť, a ktorý nahradí najmenšiu modrú pyramídu.


      1. // Odpovedať

        Vďaka za odpoveď ❤️
        Máte aj nejaký “príbeh” o zvolenom tvare a farbe? Tie číslovky si viem predstaviť (rozvíjajú pods.m. tak ako to robia aj príd.m., sú statické, stabilné), ale častice a žltý ovál? 🤔 Nič logické mi teraz nenapadá.


        1. // Odpovedať

          Častice sú samé o sebe zvláštne, tak je zvláštny aj ich tvar. Ale to nie je môj výmysel. Inšpirovala som sa na českých stránkach.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.